Înapoi

Cum să scrii un anunț de job atractiv

  • Reading time:18 min. de citit
În prezent, vizionați Cum să scrii un anunț de job atractiv
Cum să scrii un anunț de job atractiv

Ai nevoie să angajezi o persoană. De unde începi? Prima ta reacție e să începi să scrii un anunț de recrutare? Dacă s-a mai recrutat pentru această poziție, ai deja un punct de plecare: copiezi anunțul vechi, îl editezi puțin și apoi îl publici. Apoi aștepți să primești CV-uri, dintre care vei renunța la multe pentru că nu sunt oamenii potriviți. Dacă vei găsi persoana potrivită în următoarele 2-3 luni, te vei bucura. Sau… se poate și altfel?

Da, se poate. Se poate mai bine. Din acest articol vei afla care este fundația pe care să îți bazezi anunțul de recrutare, cum să îl scrii și unde să îl promovezi astfel încât să primești mai rapid candidați mai relevanți și să angajezi persoana potrivită în timp util.

Cuprins

  1. De ce contează să scrii un anunț de job atractiv când recrutezi?
  2. Cum creezi un anunț de job atractiv pentru candidații potriviți?
  3. Unde promovezi anunțul după ce l-ai scris?

1. De ce contează să scrii un anunț de job atractiv când recrutezi?

Candidații petrec mai puțin de 6 secunde pe cele mai multe dintre anunțurile pe care le deschid

Zilnic sunt mai multe anunțuri de joburi decât am putea citi… astfel că oamenii petrec mai puțin de 6 secunde pe cele mai multe dintre anunțurile pe care le deschid. Iar factorii după care decid dacă deschid sau nu un anumit anunț de job sunt și ei importanți.

Un recrutor își petrece în medie peste o treime din timp ca să găsească potențiali candidați. Mulți dintre candidați însă pleacă atunci când citesc anunțul de job. De multe ori, motivul nu este că nu sunt potriviți pentru acel rol… ci pentru că felul în care este scris anunțul nu i-a convins să aplice.

Dacă încă te gândești că nu te afectează pe tine foarte mult, uite de ce contează:

  • Pe termen scurt, un anunț bine scris economisește resurse, timp și bani, pentru echipa ta. Ce s-ar întâmpla pozitiv dacă ai reduce cu 2 săptămâni timpul până la angajare? Cu cât ar crește productivitatea companiei tale dacă ai angaja mai repede cu 10%? Cât de mult te-ar adora colegii și managementul dacă le-ai aduce acel ajutor mult dorit în 4 săptămâni în loc de 6?
  • Pe termen lung, un anunț bine scris economisește resurse, timp și bani, pentru că atragi și angajezi persoana cea mai potrivită și mai calificată pentru acel rol. Cum ar fi dacă ai face anunțul de job destul de permisiv încât să atragă persoane diverse și în același timp targetat pe potrivirea cea mai bună? Concentrarea pe diversitate și pe valorile companiei în același timp aduce mai multă satisfacție la locul de muncă și angajați care se completează unii pe ceilalți, ceea ce înseamnă echipe mai productive.

Un anunț bun atrage potențialii candidați să afle mai multe, îi captivează prin ofertă și convinge persoanele calificate să aplice.

2. Cum creezi un anunț de job atractiv pentru candidații potriviți?

Este important să cunoști foarte bine nevoia echipei, situația din piață și pe cine vrei să atragi

În primul rând, este nevoie să știi foarte bine care este nevoia echipei pentru care recrutezi.

De ce este deschis acest rol? Ce va fi nevoie să facă persoana care va fi angajată? În ce structură va lucra? Cum se potrivește acest rol în ansamblul companiei? Care este contribuția acestei persoane la misiunea companiei? 

De asemenea, este important să revizuiești beneficiile pe care le va primi viitorul angajat și să le compari cu cele oferite momentan în piață. Cercetează anunțurile similare ale competitorilor și observă descrierile joburilor, titlurile și beneficiile practicate, ca să înțelegi mai bine cu ce te lupți.

După ce cunoști foarte bine nevoia echipei și situația din piață, este nevoie să definești pe cine vrei să atragi. 

Cine este candidatul potrivit? Ce contează pentru ea sau el? Unde, cum și pentru ce își caută de lucru? Care este limbajul pe care îl folosește? Acestea sunt întrebări de bază la care să obții răspunsuri ca să ajungi la persoana potrivită. 

Ca să afli aceste informații, vorbește cu o persoană care ocupă deja sau a ocupat această poziție și cu o persoană care ar fi interesată de o astfel de poziție. Inițiază conversația spunându-i că nu vrei nimic mai mult decât să înțelegi mai bine rolul pentru care recrutezi. Mai mult, caută online discuții între persoane care au un astfel de job. Observă ce e important pentru oamenii care lucrează pe această poziție și care sunt caracteristicile care le aduc succes. 

După ce ai terminat să faci research, este momentul să scrii anunțul de job. 

Când citesc un anunț, candidații doresc să afle în mod realist ce activități vor face, cât vor câștiga și dacă se potrivesc sau nu. Poate a fost sau este la fel și pentru tine, așa că te poți pune în locul lor, iar asta te va ajuta să scrii un anunț mai bun. 

În timp ce vedem multe anunțuri de recrutare cu multe informații despre companie, candidații recunosc că nu vor să piardă timp citind despre o companie dacă nu se potrivesc pentru rolul respectiv. Ei știu că pot citi despre companie în altă parte dacă vor, de exemplu pe website-ul companiei. În anunțul de job vor să afle mai multe despre jobul respectiv. 

În ce privește conținutul anunțului, nu vor știi cât de bine se potrivesc dacă au la dispoziție doar o descriere sumară a jobului, în 2 fraze. Recomandarea noastră este să păstrezi lungimea anunțului între 300 și 700 de cuvinte.

Candidații doresc să afle în mod realist ce activități vor face, cât vor câștiga și dacă se potrivesc sau nu

Începe cu un titlu clar, direct și specific. Evită expresii pompoase precum Superstar Customer Agent sau Vrăjitor Digital, care nu transmit profesionalism. De asemenea, evită titlurile precum Inginer sau Medic, care sunt prea generale. 

Cel mai bine este să folosești un titlu specific precum .NET Software Developer sau Medic Neonatolog pentru ca oamenii să înțeleagă rapid și ușor ce nevoie ai. Uneori, unii candidați aplică doar pe baza titlului și astfel vei scădea numărul de aplicări nepotrivite.

Pe parcursul textului vorbește direct cu potențialul candidat. Renunță la exprimări precum „Candidatul ideal”. Folosește adresarea directă și personală, astfel cine citește anunțul se poate imagina mai ușor în timp ce face activitățile descrise și va simți mai repede dacă se potrivește sau nu.

În primul paragraf, sumarizează rolul. Oferă potențialului candidat o idee generală despre ce ar face zi de zi. Păstrează propozițiile scurte. Include cuvinte descriptive care ajută cititorul să înțeleagă de ce acest job este o oportunitate foarte bună și cum contribuie la misiunea companie. Dacă vrei să respecți cu adevărat nevoile candidaților și timpul limitat pe care îl oferă unui anunț, include în sumarul jobului și ce este de interes pentru majoritatea candidaților: beneficiile.

Exemplu: 

Neeficient: Candidatul ideal se va ocupa de tot ce ține de vânzări și customer care.

Eficient: Intri în contact cu posibili clienți, le afli nevoile și le prezinți soluțiile. Le oferi susținere, valorifici feedback-ul lor și îi ții la curent cu noutățile. Îți oferim salariu net în intervalul de 2500-5000 RON (în funcție de experiență) și alte beneficii precum asigurare de sănătate, loc de parcare, orar flexibil.

În continuare, în secțiunea Responsabilități scoate în evidență cele mai frecvente 5 activități pe care le va face viitorul angajat. Evită să scrii activități care nu sunt esențiale pentru job și se vor întâmpla foarte rar. În ce privește exprimarea, folosește verbe la timpul prezent și construiește propoziții scurte și clare. Formatează textul în listă cu marcatori (puncte) ca să fie mai ușor de parcurs.

Exemplu:

Neeficient: Creșterea bazei de date, contactarea clienților, soluționarea problemelor, atingerea targeturilor, realizarea rapoartelor de activitate etc.

Eficient: 

  • Identifici posibili clienți, îi contactezi și le prezinți serviciile Jobby.
  • Ai grijă ca portofoliul de clienți să cuprindă mereu nume noi și targeturile să fie atinse.
  • Ești atent la nevoile clienților, valorifici feedback-ul lor și îi ții la curent cu noutățile Jobby (oferte, noi servicii, avantaje etc).
  • Urmărești ca achiziționarea abonamentelor să decurgă fără probleme și comunici eventuale erori.
  • Îl sprijini pe managerul de departament cu raportul de activitate.
După ce persoana a aflat ce ar avea de făcut, are nevoie să afle dacă este calificată pentru rolul respectiv.

După ce persoana a aflat ce ar avea de făcut, are nevoie să afle dacă este calificată pentru rolul respectiv. În secțiunea Cerințe menționează întâi aptitudinile, experiența sau cursurile care sunt obligatorii, fără de care nu ar putea să deruleze activitățile. Apoi menționează aptitudinile, experiența sau cursurile care ar fi de preferat să le aibă în plus, deși nu sunt necesare.

Exemplu:

Neeficient: Fluent în limba română, sociabil, convingător, independent, organizat, pasionat de tehnologie, diplomă de master, experiență 5 ani. 

Eficient:

  • Ești fluent verbal și în scris, în limba română și limba engleză.
  • Ești sociabil și convingător în orice situație.
  • Ești independent și organizat, nu îți rămân targeturi neatinse.
  • Ești pasionat de tehnologie și te simți ca acasă în online.
  • Ești proactiv și nu te temi să devii vocal atunci când ai o idee care ar putea face lucrurile mai interesante.
  • Nu te ascunzi sub birou atunci când sună telefonul.

În secțiunea Beneficii este recomandat să spui care este salariul, chiar dacă sub formă de interval și în funcție de experiența viitorului angajat. Include orice alte beneficii pe care le-ar avea viitorul angajat. 

Revino la cercetarea pe care ai făcut-o și gândește-te ce este important pentru candidatul ideal. Poate oferiți parcare gratuită sau decontarea transportului? Scoate în evidență cât va economisi așa. Poate aveți o curte sau o priveliște superbă? Menționează câtă relaxare aduce aceasta într-o zi la birou. 

Ajută potențialul candidat să evalueze de la început dacă dorește să investească mai mult timp în procesul de recrutare. Dacă necesitățile candidatului se potrivesc cu bugetul companiei, va aplica. Dacă nu, cel puțin ați aflat ambele părți de la început și evitați să vă pierdeți reciproc timpul. Până la urmă, scopul recrutării nu este să ai cât mai multe interviuri, ci să găsești persoana cu care sunteți pe aceeași lungime de undă.

Scopul recrutării este să găsești persoana cu care sunteți pe aceeași lungime de undă

Prezintă pașii următori din procesul de recrutare.

În finalul anunțului, informează potențialii candidați despre ce urmează. Cu cât procesul de recrutare este mai rapid, cu atât vei obține mai mulți aplicanți. În plus, candidații reacționează mai bine când știu la ce să se aștepte și chiar se întâmplă precum le-ai spus. 

Cât timp va dura până să primească răspuns? Va primi un email sau un apel telefonic? Câte interviuri vor fi, cu cine și care este scopul acestor interviuri? Dacă este candidatul angajat, când ar începe lucrul? Oferă cât mai multe informații în această secțiune pentru că vei ajuta candidații să-și planifice mai bine perioada următoare și să se implice mai mult în proces. Ține-te de cuvânt în legătură cu ce ai spus și veți începe cu dreptul colaborarea voastră.

Amintește-ți: așa cum pentru tine este o responsabilitate mare să angajezi persoana potrivită, pentru o persoană care își caută job este o responsabilitate mare să găsească jobul potrivit. Tratează potențialii candidați cu același respect cu care tratezi colegii actuali. Comunică clar și cuprinzător, ai flexibilitate față de programul lor și respectă ceea ce ai spus că vei face.

După ce ai terminat de scris anunțul de job, roagă câțiva colegi să îl citească și să îți spună părerea lor. Poate vor observa greșeli sau poate îți vor da idei cum să vinzi mai bine oportunitatea, înainte să publici anunțul.

3. Unde promovezi anunțul după ce l-ai scris?

Unde promovezi anunțul după ce l-ai scris

Felicitări, ai scris un anunț atractiv de job! 

Cine altcineva poate spune dacă anunțul este cu adevărat atractiv decât potențialii candidați, atunci când interacționează cu el? Acum e nevoie să scoți anunțul în lume și să îl lași să facă ce e menit să facă: să întâlnească potențialii candidați, să îi atragă și să îi aducă la tine. 

Unde găsești candidații potriviți? 

Poate sunt deja în comunitatea ta, caz în care poți promova anunțul pe canalele proprii, inclusiv în secțiunea Cariere de pe website-ul companiei.

Poate candidații potriviți își petrec momentan timpul în altă parte și e nevoie să îți extinzi puțin rețeaua ca să ajungi la ei. În acest caz, să postezi pe o platformă de joburi poate fi cea mai bună alegere.

Pe oricare cale ai merge de această dată, ține minte să folosești cele mai importante 2 metode de recrutare: empatia și respectul față de potențialul angajat.

Știm că munca ta nu se termină după ce ai publicat anunțul de job. Dacă preselecția candidaților îți ocupă prea mult timp și chiar te nemulțumește, noi te putem ajuta. În orice caz, urmărește reacțiile și rezultatele pe care le aduce anunțul pe care l-ai publicat. Dacă rezultatele nu sunt suficiente, studiază ce poți îmbunătăți. Dacă rezultatele sunt cel puțin satisfăcătoare, notează ce ai făcut bine și repetă data viitoare.

Chiar dacă ai pus în practică toate recomandările din acest articol, ține minte că preferințele pieței se pot schimba de la o clipă la alta și este nevoie să te informezi și să te adaptezi mereu la ultimele trenduri.

Sursa foto: Canva.com