Înapoi

Competențe profesionale – ce aptitudini și calități caută angajatorii la angajați?

  • Reading time:16 min. de citit
În prezent, vizionați Competențe profesionale – ce aptitudini și calități caută angajatorii la angajați?

Foarte probabil a fost nevoie măcar o dată până acum să-ți completezi CV-ul pentru un job. Cum te-ai descurcat la rubrica de competențe profesionale? Uneori este destul de greu să vorbești despre tine. Ce ar trebui să scrii aici? Auzi în stânga și-n dreapta că angajatorii caută ceva anume. Că uneori sunt suficiente câteva secunde pentru a le atrage atenția și tot atâtea pentru ca ei să treacă peste candidatura ta. Dacă nici ție nu îți este clar ce înseamnă competențe profesionale și care sunt acelea care ar trebui să se regăsească în CV-ul tău, acest articol este pentru tine. 

Cuprins

  1. Ce sunt competențele profesionale?
    1. Competențe profesionale hard
    2. Competențe profesionale soft
  2. Ce competențe profesionale caută angajatorii? Exemple
Ce sunt competențele profesionale?

1. Ce sunt competențele profesionale?

Poate știi deja că CV-ul trebuie să fie clar, concis și bine organizat ca să prezinte interes. O descriere corectă a competențelor profesionale poate să facă diferența în acele câteva secunde definitorii pe care un recrutor le petrece pe CV-ul tău. Dar ce sunt acestea? 

Competențele profesionale sunt definite ca fiind cunoștințe dobândite în timp, fie prin experiență de lucru într-un job, fie prin studiul unui anumit domeniu. Ele te ajută să-ți desfășori cât mai bine activitatea la locul de muncă. De asemenea, ele oferă informații importante despre ce știi să faci și câtă pregătire ai sau nu pentru un anumit post. 

Dacă, de exemplu, îți îndrepți atenția spre un job în IT, angajatorul va căuta să ai cunoștințe avansate despre sistemele IT. Ca să găsești și să păstrezi jobul dorit, trebuie să spui și să dovedești că ai competențele căutate pentru jobul respectiv. 

Tot în categoria de competențe profesionale se încadrează și comportamentele și cunoștințele obținute prin cursurile, trainingurile sau alte forme de educație și instruire pe care le-ai urmat și care se potrivesc profilului jobului dorit, cu diplome și experiențe trăite deopotrivă. 

Pot atrage atenția și unele aptitudini care nu au neapărat legătură cu postul în sine. Nu știi exact ce interese și nevoi are angajatorul, de aceea este bine să le treci tot ce știi tu să faci. 

Ai trimis CV-ul și aștepți cu emoție să fii contactat. Dacă jobul este și unul pe care ți-l dorești cu ardoare, va fi cu atât mai important să te pregătești. Ce va face angajatorul? În funcție de nevoile sale, va evalua în primă fază aptitudinile/competențele profesionale tehnice, cunoscute drept hard skills. Se va uita, apoi, și la abilitățile soft (sau soft skills), acele aptitudini legate de felul tău de a fi, necesare oricărui mediu de lucru. Este posibil chiar să-ți pregătescă un test prin care să-ți evalueze competențele. 

În continuare hai să vorbim despre fiecare categorie de competențe. 

Competențe profesionale hard skills și soft skills

A. Competențe profesionale hard

Hard skills-urile sau competențele profesionale tehnice sunt parte dintr-un anumit domeniu profesional și definesc rolul tău la jobul pentru care concurezi. Din acest motiv, ele vor fi primele luate în calcul în etapa de selecție. 

Competențele profesionale tehnice sunt tangibile, pot fi măsurate și învățate. Sunt specifice unei anumite industrii și au în spate experiență, formare, o bază de vechime în practică și cunoștințe tehnice. Poate fi vorba despre competențe într-o limbă străină, programare, vânzări, desen, resurse umane, finanțe sau oricare ar fi domeniul tău de lucru. 

Competențele profesionale hard reprezintă activitatea principală a jobului.

B. Competențe profesionale soft

Aptitudinile soft se concentrează pe tine și stilul în care vei desfășura tu activitatea la locul de muncă. Acestea țin de inteligență emoțională, leadership, autodisciplină și nu sunt specifice unei anumite industrii sau unui singur post, ci sunt folositoare oriunde. Vin din educație, din cei „șapte ani de acasă”, sunt umane și sunt utile pentru „supraviețuire”. Pot fi obținute și dezvoltate în urma unor experiențe de educație formală, nonformală sau informală. 

Competențele profesionale soft sunt despre relațiile interumane profesionale și te ajută să le gestionezi mai bine. Modul în care te comporți în anumite situații la locul de muncă, felul în care te raportezi la colegi, îți aduce mai mult sau mai puțin succes într-un anumit post. Gândește-te numai cât de greu îi poate fi unei persoane să lucreze în echipă dacă lucrează mai bine și se simte mai bine într-un cadru individual. 

Dacă hard skills și soft skills ți se par total opuse și fără legătură, e important să știi că ele merg mână-n mână. Fără abilități soft îți va fi dificil să dezvolți și să pui în practică hard skills, iar fără abilități hard ești oarecum în derivă doar cu cele soft. 

Acum hai să trecem mai departe: care sunt, totuși, competențele profesionale pe care le caută angajatorii în CV? 

Ce competențe profesionale caută angajatorii? Exemple de abilități și competențe profesionale generale

2. Ce competențe profesionale caută angajatorii? Exemple

Fiecare angajator caută oamenii care să-l ajute „să pună cărămizi” în companie. Productivitatea trebuie să fie menținută constant și profitul să fie pe cât se poate de ridicat. În timp ce unii cer mai mult de la angajați și alții se mulțumesc cu mai puțin, toți angajatorii caută oameni care să știe ce să facă sau, cel puțin, să fie dispuși să învețe. Printre sute, chiar mii de candidați, recrutorii îi caută pe aceia care au competențele necesare jobului. Poți fi chiar tu unul dintre ei și este nevoie să te faci remarcat.

Uite, în continuare, o listă cu exemple de competențe profesionale generale ale angajatului. Am pus aici cele mai căutate aptitudini și calități de către angajatori. Ține cont, însă, că nu trebuie să creezi direct o listă a ta cu astfel de competențe pe care să o adaugi în CV, la întâmplare. Alege-le doar pe acelea care te reprezintă și sunt relevante pentru jobul la care aplici. 

Verifică fișa postului și asigură-te întotdeauna că ai mare parte dintre hard skills specifice jobului pe care îl vrei. Pe lângă competențele tehnice, adaugă competențe precum:

  • Aptitudini/competențe profesionale digitale – sunt extrem de utile într-o eră a tehnologiei. Știi acel angajat care știe să folosească diverse device-uri și tool-uri și se descurcă în orice situație? Mulți angajatori îi caută și au nevoie de ei.
  • Abilități de comunicare – felul în care asculți, felul în care dialoghezi și scrii poate să-ți aducă ușor un job unde este nevoie de asta (și rareori se întâmplă să nu fie nevoie). Angajatorii își doresc oameni care să știe cum să transmită informațiile astfel încât să fie înțelese, indiferent dacă sunt scrise sau comunicate verbal.
  • Cunoașterea unei limbi străine și capacitatea de a o vorbi – nu mai este un secret pentru nimeni faptul că, pe alocuri, se vorbește mai multă engleză decât română. Un nivel conversațional minim al limbii engleze este cerut de majoritatea angajatorilor. Cunoașterea oricărei alte limbi este deja o bilă albă în plus pentru tine.
  • Abilități de negociere, putere de convingere – întotdeauna există un angajat care poate să convingă și cel mai reticent colaborator să bată palma. În domeniile în care este nevoie de negociere (și primul care îți vine în minte este, probabil, cel al vânzărilor) angajatorii caută persoane care să știu cum să creeze punți între oameni și să rezolve obiecții.
Ce competențe profesionale caută angajatorii? Exemple de abilități și competențe profesionale generale
  • Capacitatea de a te adapta unor noi situații poate să te recomande pentru joburi unde schimbarea este la ordinea zilei. Ești mai productiv doar atunci cand urmezi o rutină sau poți fi la fel de productiv chiar și atunci când în jurul tău este haos? Oamenii cărora nu le este frică de necunoscut pot cuceri lumea, iar angajatorii știu asta.
  • Abilități de interacțiune și relaționare profesională – noi, oamenii, suntem ființe sociale. Avem nevoie să aparținem unor grupuri și să interacționăm. Contează cum facem asta. Felul în care interacționezi cu ceilalți îți poate aduce promovarea dorită sau, din contră, îți poate aduce concedierea. Într-o companie, interacțiunea și relaționarea sunt două competențe profesionale esențiale.
  • Autodisciplina – este capacitatea de a duce la bun sfârșit task-urile în timp util. Delăsătorul „pe mâine” este istorie deja. Unele lucruri trebuie să fie făcute acum, nu mai târziu, și în niciun caz mâine. Angajatorii apreciază angajații care știu să se organizeze, care rezolvă la timp task-urile și nu lasă pentru mai târziu lucrurile urgente, nici nu sunt distrași de lucruri neimportante.
  • Gândirea critică – este capacitatea de a gândi logic, coerent, pentru a găsi puncte tari și slabe în aplicarea unor posibile soluții. Oriunde este nevoie de acea persoană care rămâne cu picioarele pe pământ și vine cu argumente clare pentru care ar trebui sau nu ar trebui să fie făcute anumite lucruri.
  • Capacitatea de a analiza corect informații și puterea de decizie – sunt competențe profesionale căutate de cei mai mulți angajatori. De cele mai multe ori, angajații sunt pe cont propriu. Atunci când situația nu permite intervenția superiorului, angajatul trebuie să poată analiza corect informațiile și să ia o decizie pertinentă.
  • Capacitatea de a lucra în echipă – chiar și cei mai independenți angajați pot fi nevoiți, la un moment dat, să lucreze în echipă. Asta înseamnă putere de a „lăsa de la tine”, chiar dacă, poate, tu ai fi făcut lucrurile în alt fel. Oamenii au viziuni diferite și nu întotdeauna ce ți se pare ție corect este corect și pentru celălalt. Munca în echipă presupune compromis pentru un scop comun și contează să fii dispus să-l faci.
  • Inteligența emoțională – emoțiile sunt parte din natura noastră și e important să știm ce să facem cu ele. Dacă nu îi poți înțelege pe ceilalți, îți va fi mult mai greu să lucrezi cu ei, deci rezultatele profesionale vor fi afectate. Același lucru este valabil și pentru tine însuți. Cu cât te înțelegi mai bine, cu atât vei obține cu rezultate mai frumoase. Inteligența emoțională face diferența și în cazul în care conduci o echipă.
  • Creativitatea – tot mai multe companii creative apar pe piață, iar această competență profesională este în acest context o bilă mare albă în ochii angajatorului. Angajatorii au nevoie de oameni care să vină cu noi și noi idei de a face lucrurile, din ce în ce mai bune. Crezi că nu e loc de creativitate în domeniile tehnice? Reanalizează. Creativitatea nu ține doar de un domeniu anume, ci de felul în care rezolvi probleme și inovezi, iar asta poți face în orice domeniu.
Creativitatea - tot mai multe companii creative apar pe piață, iar această competență profesională este în acest context o bilă mare albă în ochii angajatorului.

Toate aceste competențe profesionale sunt generale și există, într-o mai mică sau mai mare măsură, în felul de a fi al fiecăruia. Ele nu pot fi luate pur și simplu și puse într-un CV. Trebuie să fie asumate de către persoana care solicită jobul. 

Poate te întrebi „dar cine verifică dacă este așa sau nu?”. Angajatorul poate să verifice și o va face dacă simte nevoia, prin diferite modalități: interviu (cea mai comună dintre ele), teste și evaluări, concursuri și examene (dacă vorbim de joburi în cadrul unor instituții publice), perioada de probă sau cea de practică. 

Dacă până acum credeai că acestea sunt niște formalități, să știi că au în spate un scop precis: acela de a-ți testa competențele profesionale trecute în CV. Cum ar spune o vorbă din bătrâni, „nu poți merge la război cu mâinile goale”, nici la interviu nu poți merge fără abilități profesionale reale. 

Așa că nu-ți rămâne decât să-ți faci curaj, să scrii CV-ul, să identifici și să scrii toate calitățile și competențele profesionale pe care le-ai dobândit până acum și să începi căutarea următorului loc de muncă. Te poți lăsa și căutat, pentru că angajatorii sunt „la vânătoare” pe platformele de joburi

Dacă CV-ul este bine realizat și te potrivești cu ceea ce caută, vor veni la tine fără ca măcar tu să aplici. Cât de ușor poate fi? Îndeajuns încât să nu-ți faci griji de lipsa unui viitor job. 

Ești pregătit pentru o nouă etapă din viața ta? Actualizează-ți CV-ul Jobby.

Sursa foto: Freepik