Înapoi

Cum să completezi cele mai importante 3 secțiuni din CV

  • Reading time:18 min. de citit
În prezent, vizionați Cum să completezi cele mai importante 3 secțiuni din CV

Statisticile arată că majoritatea recrutorilor nu se uită la un CV mai mult de 6 secunde. Și asta nu doar din cauza numărului mare de aplicații dintre care trebuie să aleagă, ci și pentru că prima impresie contează. Felul în care tu însuți îți creezi CV-ul poate fi hotărâtor pentru ca recrutorul să îi acorde o atenție mai mare. 

Structura, aspectul, concizia și precizia datelor, dar și câteva strategii eficiente prin care să-ți „vinzi” experiența profesională pot face diferența. Faptul că CV-ul tău va ieși în evidență și vei fi contactat în urma trimiterii acestuia nu înseamnă că vei și primi acel job. Ține cont de faptul că multe dintre companiile mari îți pot solicita și participarea la anumite teste, în afară de interviuri. Să începem, mai bine, cu începutul, și anume cu completarea CV-ului tău astfel încât să fii remarcat.

Cuprins

  1. Completare CV model
  2. Recomandări generale pentru completarea CV-ului
  3. Completare CV – Datele de contact
  4. Completare CV – Experiența profesională
  5. Completare CV – Studiile
  6. Secțiuni opționale de completat în CV
Completare CV model

1. Completare CV model

Pentru a ieși în evidență cu ajutorul CV-ului tău, ai nevoie de o strategie eficientă și de respectarea unor reguli de bază. În cele ce urmează îți vom prezenta o serie de sfaturi utile de la specialiștii în resurse umane.

Majoritatea candidaților folosesc șabloane-standard, găsite de cele mai multe ori pe internet, cu un design gata făcut. Nu este nimic greșit în a te inspira din șabloane atunci când îți alcătuiești CV-ul, însă nu te baza doar pe ele. Acestea sunt atât de des utilizate, încât recrutorii sunt foarte obișnuiți cu ele și nu vei convinge doar prin modelul CV-ului. 

În plus, de la un nivel de prezentare în sus, cu excepția unor joburi specifice de design, nici nu acesta este scopul, să atragi prin designul CV-ului, ci prin conținutul lui. Tu vrei, cu siguranță, ca CV-ul tău să-ți pună în evidență calitățile, abilitățile și pregătirea necesară pentru ocuparea unui anumit post.

Prima ta sarcină va fi, deci să-ți concepi CV-ul de la bun început astfel încât să fie cu un design plăcut, care să susțină conținutul și să fie ușor de parcurs de către recrutori.

Nu-ți face griji, venim în ajutorul tău. Avem pe Jobby un astfel de șablon, care te va ajuta să scapi mai ușor și mai repede de completarea tuturor datelor. În plus, pe Jobby poți alege între 3 combinații de culori, pentru a-ți personaliza CV-ul după preferințe și specificul jobului la care aplici.

Când am creat modelul JobbyCV am ținut cont atât de preferințele candidaților (ca să fie plăcut pentru tine) cât și de preferințele angajatorilor (ca să fie ușor de înțeles). Amintește-ți că de la un punct, designul nu mai este scopul, ci doar cadrul; însă un design bun al CV-ului îți crește șansele de angajare. 

Recomandări generale pentru completarea CV-ului

2. Recomandări generale pentru completarea CV-ului

Să continuăm cu câteva sfaturi utile atunci când vine vorba de aranjarea corectă a CV-ului.

Încearcă să păstrezi CV-ul într-o singură pagină sau maxim două. Optează pentru 2 pagini doar dacă știi sigur că nu te poți rezuma la una singură. Amintește-ți, recrutorii petrec foarte puțin timp pe fiecare CV și își trag rapid o concluzie. 

Nu irosi spațiul prețios al CV-ului cu povestea vieții tale, nimeni nu va avea răbdare să o citească! În cazul în care vei însoți CV-ul și de o scrisoare de intenție, vei putea dezvolta acolo ideile suplimentare. Concentrează în CV doar informațiile relevante pentru jobul la care aplici.

Titlurile secțiunilor trebuie să fie clare și consecvente. Culorile, mărimea fontului și a titlurilor trebuie să fie aceleași și, de asemenea, ușor de citit și de urmărit. Evită să folosești fonturi de tipul Comic Sans și alege mai degrabă unul dintre acestea: Roboto, Overpass, Ubuntu etc.

În ce privește spațiile goale, asigură-te că există margini și spațiu între paragrafe, astfel încât totul să fie ușor de privit și de citit.

Evidențiază categoriile. Alege dimensiunile corecte a fontului pentru titlurile secțiunilor și pentru pentru conținutul paragrafelor, astfel încât să se diferențieze și să fie ușor de parcurs.

Nu-ți fă griji, ne-am ocupat noi de toate acestea pentru tine, atunci când am creat modelul JobbyCV. Pe template-ul gata creat, doar completează secțiunile și vei avea CV-ul gata aranjat în pagină.

În timp ce completezi CV-ul, folosește un limbaj îngrijit, corect, adaptat industriei și nivelului jobului la care aplici. Vrei ca angajatorul să înțeleagă rapid și ușor ce știi să faci, ce ai făcut și ce poți să faci. 

Amintește-ți că obiectivul CV-ului tău este, în acest moment, să faci o primă impresie bună. Asigură-te că folosești un limbaj clar și concis, astfel încât persoanele care îl vor citi să înțeleagă din prima despre ce este vorba și să nu fie nevoite să recitească pentru a înțelege mai bine.

În măsura în care dorești, adaugă în CV și salariul dorit. Pentru o notă personală și mai ales pentru joburile la care aspectul fizic contează, poți adăuga și o poză a ta de tip portret, profesională.

În cele din urmă, salvează-ți CV-ul în format PDF, deoarece Word-ul i-ar putea modifica formatarea. Pe Jobby ne ocupăm noi și de aceasta. Când salvezi CV-ul, verifică cum s-a salvat numele fișierului. Dacă e cazul, redenumește-l într-un mod curat, de exemplu: CV Anca Popescu.

Completare CV – Datele de contact

3. Completare CV – Datele de contact

Informațiile de contact sunt, fără îndoială, o parte importantă a CV-ului tău. La urma urmei, chiar dacă faci totul ca la carte, nu va conta prea mult dacă angajatorul nu te poate contacta. Așadar, asigură-te că ai verificat toate datele de contact pe care le-ai scris, astfel încât să nu greșești vreo cifră din numărul de telefon sau vreo literă din adresa de e-mail.

Datele de contact ar trebui să includă următoarele elemente:

  • Prenumele și numele de familie
  • Numărul de telefon: asigură-te că adaugi și codul țării dacă aplici pentru un job dintr-o altă țară
  • Adresa de e-mail
  • Domiciliul (nu este absolut necesar să completezi toate detaliile, însă pentru angajator contează să știe țara, orașul, sectorul, cartierul etc.)

Dacă activitatea ta profesională este reflectată și online, pe unul sau mai multe canale de socializare și crezi că acest lucru este în avantajul tău, poți adăuga în CV și link-uri către acestea:

  • site-ul sau blogul personal
  • articole scrise pentru anumite site-uri sau publicații, website-uri realizate de tine, campanii pe care le-ai creat etc.
  • canalul de YouTube
  • profilul de Facebook, Instagram, LinkedIn Twitter etc.

Este important, însă, ca acestea să nu fie pagini personale, prin intermediul cărora interacționezi doar cu prietenii, familia și cunoscuții, ci să fie legate de munca și realizările tale.

Completare CV – Experiența profesională

4. Completare CV – Experiența profesională

Secțiunea dedicată experienței profesionale ar trebui să cuprindă:

  • Locurile de muncă și perioada
  • Realizările și responsabilitățile relevante
  • Obiectivele tale în prezent și în viitor

Pentru ca CV-ul tău să fie memorabil, asigură-te că menționezi modul în care experiența ta anterioară te va ajuta să îndeplinești sarcinile din cadrul postului vizat. De asemenea, îți recomandăm să adaugi următoarele informații:

  • în ce mod aportul tău ar fi în beneficiul companiei la care aplici
  • cum te va ajuta experiența anterioară să te integrezi la noul loc de muncă și să performezi
  • cum vei contribui la dezvoltarea firmei, în timp ce îți atingi și propriile obiective profesionale

Când vorbești despre obiectivele tale, concentrează-te în primul rând pe motivația ta de a aplica pentru postul respectiv, fără a depăși 2-3 propoziții.

Dacă ești încă la începutul carierei și nu ai acumulat foarte multă experiență sau abia ai absolvit, pentru a-ți mări șansele, include informații despre:

  • studii, abilități, diplomele și/sau certificatele deținute
  • modalitățile prin care ai putea să pui în practică în beneficiul angajatorului cunoștințele dobândite
  • motivația ta pentru a activa în domeniul ales

Dacă experiența ta este ceva mai bogată, atunci completarea CV-ului este un moment în care poți să te „lauzi” cu realizările tale. Cei mai mulți specialiști în HR, dar și angajatori se uită mai întâi la acest capitol dintr-un CV. Acesta este elementul pe care să-l prezinți drept punctul tău forte. Este, de asemenea, factorul decisiv pentru invitarea ta la un interviu, în primul rând, apoi pentru angajarea ta.

Așadar, pentru a completa secțiunea privind experiența profesională, formatul standard este următorul:

Așadar, pentru a completa secțiunea privind experiența profesională, formatul standard este următorul:

  • Titlul rolului avut
  • Perioada angajării
  • Numele companiei, locația și o foarte scurtă descriere despre companie
  • Realizările și responsabilitățile pe care le-ai avut

Deși poate părea simplu la prima vedere, poate fi destul de complicat îți rezumi experiența profesională în doar câteva puncte. Ideal este să rezumi fiecare job în 4-5 puncte care să vorbească despre realizările și responsabilitățile tale. Multe persoane se limitează la a enumera responsabilitățile pe care le-au avut în perioada în care au ocupat un anumit post. Dar cel mai probabil asta nu este de ajuns și nu te va diferenția de alți candidați. E important să adaugi câteva cuvinte și despre realizările tale. 

De exemplu, cum ai reușit să conduci un anumit proiect dintr-un punct în altul și ce rezultate ai avut. Adaugă numere, procente și premii care arată rezultatele obținute de tine, chiar dacă nu individual, ci împreună cu echipa ta.

Există și unele domenii în care nu se potrivește să enumeri realizări, ci mai degrabă responsabilitățile zilnice pe care le-ai avut. Asigură-te că CV-ul tău este adecvat în funcție de situație.

Ordinea experiențelor profesionale se scrie în ordine cronologică inversă, cu cel mai recent loc de muncă pe primul loc. Dacă vrei să te asiguri că te vei potrivi perfect pentru jobul la care aplici, fă referire la abilitățile și responsabilitățile enumerate în fișa postului respectiv și asigură-te că ele se regăsesc în secțiunile relevante din CV-ul tău. În funcție de aptitudinile și responsabilitățile menționate în anunțul de angajare, adaptează-ți CV-ul astfel încât să te recomande drept persoana potrivită.

Sumarizează-ți experiența și prin competențele pe care le-ai dobândit. Cu cât poți face mai clară legătura dintre abilitățile pe care le treci în CV și experiența ta profesională, cu atât ai mai mult de câștigat. În funcție de jobul la care aplici, personalizează CV-ul și scrie competențele relevante. 

Menționează atât așa-numitele hard skills, cât și soft skills. Scrie toate abilitățile tehnice relevante, cât și cele de relaționare, care te vor ajuta în noul rol. În secțiunea de competențe poți adăuga, pe lângă cele care țin de utilizarea calculatorului și calitățile tale de om de echipă și gândirea analitică, de exemplu. 

Completare CV – Studiile

5. Completare CV – Studiile

În secțiunea dedicată studiilor, dacă ai absolvit facultatea, nu mai este necesar să adaugi și informații despre liceul absolvit. Este destul să adaugi ultima formă de învățământ absolvită. În acest caz adaugă diploma de licență, master, studii postuniversitare etc. Aici vei menționa:

  • Specializarea
  • Numele universității absolvite 
  • Perioada în care ai urmat cursurile acesteia
  • Realizări academice sau conexe

Desigur, toate acestea nu sunt aplicabile în cazul tuturor candidaților, însă este bine să știi că este utilă orice informație despre calificările tale. Nu știi exact ce nevoi are angajatorul și cum ceva ce aparent nu are legătură îți poate oferi un plus față de alți candidați.

Abilitățile transferabile pot să-ți fie de mare ajutor. Nu te descuraja dacă ai făcut facultatea într-un domeniu și vrei să lucrezi în alt domeniu – se întâmplă des. Însă nu aștepta ca recrutorul să înțeleagă cum te vor ajuta cunoștințele și experiența dintr-un alt domeniu, ci prezintă-te cu proactivitate. 

Secțiuni opționale de completat în CV

6. Secțiuni opționale de completat în CV

Este util să completezi și alte câteva secțiuni opționale, în cazul în care printre hobby-urile sau activitățile tale se numără ceva ce ți-ar fi de folos la jobul pentru care aplici.

Secțiunea suplimentară poate include:

  • Cursuri, certificate și premii
  • Limbi străine
  • Limbi străine și nivelul aferent (scris, citit, vorbit)
  • Hobby-uri
  • Domenii de interes
  • Alte realizări personale
  • Proiecte personale
  • Activități de voluntariat

Toate acestea, deși sunt secundare, arată faptul că ești o persoană pasionată, dedicată, dornică de a învăța lucruri noi și de a se dezvolta pe mai multe planuri. Acest lucru te poate ajuta să suplinești, eventual, lipsa de experiență într-un anumit domeniu, pentru că arată că ai potențial să înveți și să te adaptezi.

Iată, deci, cum îți poți mări șansele să te evidențiezi printre alte zeci sau poate chiar sute de candidați care aplică pentru același post. Ține cont și de faptul că nu este recomandat să adaugi în CV-ul tău date exagerate sau ireale, pentru că acestea vor fi descoperite mai devreme sau mai târziu și te vor dezavantaja.

Maximizează-ți șansele, în schimb, adăugând orice informație care are legătură cu atribuțiile jobului vizat și pregătește-te să parcurgi și etapele ulterioare (interviu, teste etc.) care vor urma în cazul în care vei primi invitația. Succes!

Apasă aici ca să intri în contul tău de candidat pe Jobby și să-ți îmbunătățești CV-ul.

Sursa foto: Freepik