Înapoi

Acte necesare angajare: tot ce ai nevoie să știi pentru a avea dosarul la zi atunci când te angajezi

  • Reading time:15 min. de citit
În prezent, vizionați Acte necesare angajare: tot ce ai nevoie să știi pentru a avea dosarul la zi atunci când te angajezi

Procesul de angajare poate fi unul obositor dacă nu ești pregătit încă de la început cu toate actele și materialele pe care viitorul angajator ți le poate cere. Tocmai de aceea este extrem de important ca încă de la primul job să îți formezi un dosar, atât fizic, cât și digital, în care să se regăsească toate hârtiile necesare – de la CV, portofoliu, atestate, recomandări, act de identitate, de căsătorie sau orice alt document care ar mai putea fi cerut în funcție de poziția pentru care aplici.

În rândurile următoare vei descoperi care sunt cele mai importante documente pe care le poți integra într-un dosar de angajare, astfel încât experiența să fie una cursivă, fără probleme sau timp pierdut.

Cuprins:

1. Care sunt pașii din procesul de angajare?

2. Care sunt actele necesare pentru angajare?

3. Ce este ajutorul de șomaj?

Care sunt pașii din procesul de angajare?

1. Care sunt pașii din procesul de angajare?

Dacă ești abia la început în căutarea unui job potrivit nevoilor și dorințelor tale sau dacă ai deja vechime și ai trecut prin multe situații în cadrul unor poziții diverse, cu siguranță îți vei da seama că pentru a obține un loc de muncă nu contează doar dosarul de angajare, ci și personalitatea ta și modul în care te prezinți la interviu.

Înainte să aplici la un job sau înainte să te prezinți la un interviu, ideal este să urmezi câțiva pași astfel încât să te simți pregătit:

  • Caută cât mai mult detalii despre poziția la care aplici

Nu este de ajuns doar să citești anunțul postat pe internet atunci când decizi să aplici la un job. Ideal este să citești cât mai multe informații despre anumite caracteristici care sunt trecute în anunț, să vezi care este rolul poziției în firmă și cu ce departamente vei fi în contact direct. De asemenea, vei putea face lista recurentă de task-uri cu ceea ce tu ai făcut până în acel moment și îți vei putea da seama dacă jobul este potrivit.

  • Caută compania pe internet și citește cât mai mult despre ea

Este important ca după ce ai aplicat la un job să citești cât mai mult despre companie, să le înțelegi modul de lucru, valorile, echipa și să îți faci o idee cât mai clară asupra viitoarei poziții. Bineînțeles, aceste informații te vor ajuta și în interviu unde chiar vei face o impresie bună dacă vei demonstra că ai ceva cunoștințe despre firma lor.

  • Pregătește un dosar de angajare

Dosarul de angajare nu reprezintă doar un CV și un act de identitate. Este bine să ai un portofoliu cu toate proiectele la care ai lucrat până în acel moment, o listă cu recomandări și diverse documente, de la caz la caz, ca de exemplu certificatul de căsătorie sau cel de naștere a copiilor. Bineînțeles, angajatorul îți mai poate cere diverse alte materiale în funcție de importanța postului pentru care aplici, însă acest lucru îl vei afla în acel moment. Chiar dacă uneori angajatorul poate nu va pune accent pe CV sau portofoliu, deoarece are alte metode de a angaja, restul documentelor importante trebuie să existe în dosar.

  • Asigură-te că discuți bugetul pentru rolul la care aplici

Chiar dacă nu se prea practică ca bugetul să fie anunțat încă din anunț, ideal este ca înainte de interviu să întrebi persoana de la resurse umane care este bugetul, estimativ, pentru poziția la care tu ai aplicat. Astfel, vei știi din timp la ce te înhami și îți va fi mai ușor să iei decizia dacă vei continua procesul de angajare sau nu.

  • Realizează un follow-up după interviu

Pentru a ști care este cel mai potrivit moment pentru a face follow-up discuției, este bine ca la finalul interviului să pui o întrebare legată de următorii pași din procesul de recrutare. Așa îți vei da seama care este cel mai potrivit moment în care să le pui o întrebare, să le dai un reminder și să te faci remarcat.

Care sunt actele necesare pentru angajare?

2. Care sunt actele necesare pentru angajare?

La primele întâlniri, cele mai importante documente pe care viitorul angajator ți le poate cere sunt CV-ul, recomandări de la fostul loc de muncă, dar și un portofoliu cu lucrări, în funcție de poziția pentru care aplici.

Recomandările de la fostul angajator și de la foștii colegi de muncă îl vor ajuta pe managerul care te intervievează și care vrea să te angajeze să își dea seama dacă ești o persoană potrivită pentru acel rol, precum și dacă te poți integra în mediul loc de lucru și poți lucra în echipă.

Portofoliul îl va ajuta pe angajator să își dea seama dacă ceea ce este prezent în CV corespunde cu ceea ce ai lucrat. În plus îi va arăta și modul în care tu lucrezi și finalitatea în care poți aduce un proiect.

Bineînțeles, principalul act pe care trebuie să îl prezinți este CV-ul cu care, de cele mai multe ori aplici și pe site-urile de recrutare, dar și atunci când trimiți un e-mail separat pentru angajare. Recomandările și portofoliul sunt opționale, însă bine de avut, la fel cum este și cazierul judiciar care, poate fi cerut în funcție de locul de muncă pe care ți-l dorești.

Indiferent că aplici pentru primul job din viața ta sau ai deja o vechime și ai mai trecut prin acest proces de multe ori, cele mai întâlnite documente cerute pentru dosarul de angajare, sunt:

  • Actul de identitate;
  • Actele de studiu – de regulă este diploma ultimei instituții de învățământ absolvite;
  • Certificatul de căsătorie sau de naștere a copiilor, în funcție de caz;
  • Certificat medical.

Pe lângă acestea, vor face parte din dosar și contractul de muncă și un regulament intern. De asemenea, certificatul medical nu este nevoie să îl ai încă de la început, deoarece, cei la care te vei angaja, te vor trimite la medicina muncii pentru un control amănunțit, astfel încât să vadă dacă ești apt pentru muncă.

Care sunt actele necesare pentru angajare pentru cei care au vechime?

Care sunt actele necesare pentru angajare pentru cei care au vechime?

În cazul în care ai deja o vechime în muncă, pe lângă documentele menționate în rândurile de mai sus, vei avea nevoie de încă trei documente importante de la fostul loc de muncă. Acestea sunt:

  • Nota de lichidare – pentru a vedea dacă colaborarea precedentă s-a încheiat și nu mai există nicio datorie;
  • Adeverința de vechime – acestea va arăta că ai fost angajat într-un anumit interval de timp, iar noul angajator îți va putea calcula salariul, zilele de concediu sau sporurile în funcție de vechimea pe care o ai.
  • Adeverință medicală – aceasta este diferită de certificatul medical. Mai exact, ea atestă câte zile de concediu medical ai avut în ultimele 12 luni.

Dacă te afli în situația în care ești absolvent cu studii medii sau universitare și ai nevoie să faci o solicitare pentru indemnizația de șomaj, să știi că ai nevoie de următoarele documente:

  • O cerere tip
  • Un CV
  • Actul de identitate în original
  • Actele de studii, dar și de calificare, atât în original, cât și în copie
  • Adeverință medicală pentru a demonstra că ești apt pentru muncă sau că ai anumite restricții medicale
  • Actul eliberat de organele financiare teritoriale – acesta va atesta că nu realizezi venituri sau că veniturile sunt mai mici decât valoarea ISR.

Aceeași listă cu documente se aplică și pentru cei care nu sunt la primul loc de muncă și care au vechime. Însă, în cazul lor se mai adaugă și nota de lichidare, adeverința de vechime și motivul pentru care a fost suspendat raportul de muncă.

Ce este ajutorul de șomaj?

3. Ce este ajutorul de șomaj?

Persoanele care nu au un loc de muncă, pot opta pentru o indemnizație de șomaj dacă îndeplinesc câteva criterii bine definite. De reținut este faptul că valoarea indemnizației de șomaj, cât și perioada în care o persoană poate beneficia de această sumă depinde foarte mult de vechimea pe care o are în muncă, precum și de taxele pe care le-a plătit la stat de-a lungul timpului.

Probabil te întrebi cine poate fi considerat șomer, nu-i așa? Potrivit Legiii nr. 76/2002, șomer înseamnă orice persoană ce nu are un loc de muncă și nu câștigă bani sau au venituri câștigate din diverse activități legale însă sunt mai mici decât valoarea indicatorului de referință (ISR), care are valoarea de 500 lei. De asemenea, orice absolvent de până în 16 ani, care nu s-a putut angaja în termen de 60 zile de la terminarea școlii, poate fi considerat șomer și va primi un ajutor de 250 lei pentru șase luni.

Pentru a putea beneficia de acest ajutor, persoanele fără niciun loc de muncă trebuie să aibă măcar un stagiu minim de cotizare, de cel puțin 12 luni în ultimii doi ani înainte de depunerea cererii de indemnizație. Astfel, valoarea unui astfel de ajutor poate fi:

  • 394 lei (75% din valoarea ISR) pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel puțin un an;
  • 75% din valoarea ISR + o sumă calculată prin aplicarea unei cote procentuale în funcție de stagiul de cotizare:
  • 3% pentru cei cu un stagiu de minimum trei ani;
  • 5% pentru cei cu un stagiu de minimum cinci ani;
  • 7% pentru cei cu un stagiu de minimum zece ani;
  • 10% pentru cei cu un stagiu de minimum 20 ani.
Cererile pentru acest ajutor se depun la agenția teritorială de ocupare a forței de muncă și este nevoie de un dosar personal cu acte. Principalele acte solicitate sunt:

Cererile pentru acest ajutor se depun la agenția teritorială de ocupare a forței de muncă și este nevoie de un dosar personal cu acte. Principalele acte solicitate sunt:

  • Actul de identitate în original;
  • Actele de studii și de calificare
  • Certificat medical care să ateste că persoana este clinic sănătoasă sau că are eventuale probleme sau restricții medicale;
  • Acte eliberate de organele financiare teritoriale, din care să rezulte că persoana în cauză nu are venituri sau realizează din activități legale mai mici decât valoarea ISR.

Bineînțeles, lista cu documente personale poate diferi de la caz la caz, însă acest lucru le poți găsi pe site-ul celor de la ANFOM (Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă).

Care sunt actele necesare după șomaj?

Câteva dintre obligațiile pe care orice persoană care primește indemnizația de șomaj le are, este ca aceasta să participe activ la serviciile de stimulare a ocupării și de formare profesională oferite de Agenția pentru Ocuparea Forței de Muncă, să comunice cât mai repede orice modificare care a condus la acordarea drepturilor, dar și să caute activ un loc de muncă.

În cazul în care te afli într-o astfel de situație, atunci când găsești un nou loc de muncă, este important ca dosarul tău de angajare să conțină atât actele principale (act de identitate, act de studiu, certificat de căsătorie și de naștere al copiilor, după caz, și certificatul medical), cât și orice alt act care să ateste faptul că ai primit un ajutor de șomaj într-o anumită perioadă. Este extrem de important să comunici în termen de trei zile lucrătoare faptul că ți-ai găsit un nou loc de muncă agenției teritoriale.

În concluzie, atunci când mergi să te angajezi, este foarte important să ai toate documentele la zi, organizate și bine păstrate, astfel încât să nu întâmpini nicio problemă în procesul de angajare.

În concluzie, atunci când mergi să te angajezi, este foarte important să ai toate documentele la zi, organizate și bine păstrate, astfel încât să nu întâmpini nicio problemă în procesul de angajare.

Fiecare angajator îți poate cere, după caz, diverse alte documente. De aceea este important să fii pregătit și să pui întrebări pentru a înțelege cu exactitate nevoile angajatorului.

Dacă nu ai făcut-o deja, începe aici căutarea viitorului tău angajator.

Sursă foto: Pexels.com; Unsplash.com